τρία ντάμπλιγιου εκτόνωση τελεία τζι αρ

Πρέπει να ήταν αρχές του 1997 (μπορεί και του ’96 δεν θυμάμαι καλά) όταν πάτησα  πρώτη φορά www. Λειτουργικό ms windows 95 (μετά την πρόσθεση των τριών κακών της μοίρας μου έγιναν 98), dial up συνδέσεις και σελίδες λευκές με γκρι και μαύρους κόκκους. Οι ελληνικές σελίδες λιγοστές, κυρίως προφίλ εταιρειών με ελάχιστες φωτογραφίες, τα coming soon έδιναν κι έπαιρναν. Η Ελλάδα ανακάλυπτε τον μαγικό κόσμο του διαδικτύου. Αργά. Πατούσες το dial, μπίρου μπίρου καλούσε το μόντεμ, έβαζες τον ελληνικό στην χόβολη και περίμενες. Υπομονή να είχες. Τα πρώτα web portals κάνουν την εμφάνισή τους, οι πιο καινοτόμες εταιρείες αποκτούν σελίδες και οι χρήστες επικοινωνούν γράφοντας ελληνικά με λατινικούς χαρακτήρες κατ’ ανάγκη. Ανοίγουν chat rooms & clubs και μαθαίνουμε τι σημαίνει blogging. To πρώτο μου blog το έφτιαξα στον pathfinder το 2002, όπου φιλοξενούνταν και το club στο οποίο ήμουν admin. Πλάκα είχε. Για να ανεβάσω κείμενο ή να κάνω αλλαγή στην σελίδα άναβα αρωματική λαμπάδα για να ξορκίσω τα διαόλια της γραμμής κι έκανα γονατιστή τον γύρο του τετραγώνου δέκα φορές.

To IKA και η εφορία έμελλε να φέρουν την μεγάλη αλλαγή. Το σύστημα υποβολής των ασφαλιστικών εισφορών καθώς και των δηλώσεων ΦΠΑ εκσυγχρονίζεται, οι εταιρείες οφείλουν να αποκτήσουν πρόσβαση στο διαδίκτυο και οι λογιστές να μάθουν να χειρίζονται ποντίκι. Κάνω σεμινάρια από το πρωί ως το βράδυ. «-Κυρία Λω δεν λειτουργεί σας λέω. –Κυρία Λογιστιάδου, το κρατάτε ανάποδα, η μπίλια να ακουμπάει στην επιφάνεια του γραφείου παρακαλώ». Τα νεύρα μου στα καλώδια μαζί με τα τελευταία εγκεφαλικά κύτταρα που διατελούν εν ηρεμία.

Μπίρου στο μπίρου έρχεται η ευρυζωνικότητα. Κάθε σπίτι ένας καημός, κάθε καημός και χρήστης. Τα βιογραφικά αναγράφουν ως δεξιότητα την χρήση του διαδικτύου αντάμα με τις γνώσεις Internet Explorer και Outlook Express και γω βάζω το μυαλό μου στην κατάψυξη για να μην πάθω κανένα ανεύρυσμα στην προσπάθειά μου να επιλέξω προσωπικό. Ξέρω και ίντερνετ, να σε πάω μια βόλτα στον θαυμαστό, νέο κόσμο που γίνεται πολύχρωμος και λαχταριστός και γεμίζει εργαλεία που ούτε στα όνειρά μου. Το social networking εξελίσσεται, myspace, facebook, youtube, twitter, google+βάλε, τα απρόσωπα nicknames αποκτούν προφίλ, φωτογραφίες και σελίδες και η συνέχεια επί των οθονών.

Ο θαυμαστός νέος κόσμος κατακλύζει τον παλιό κι αυτός ανταριάζεται. Συνειδητοποιώντας ότι το διαδίκτυο είναι δυνατόν να εξυπηρετήσει και άλλες σκοπιμότητες εκτός από αυτές των πορνοσελίδων, των εταιρειών, των οργανισμών και των διαδικτυακών καταστημάτων, οι επαγγελματίες της επικοινωνίας (επιχειρηματίες και εργαζόμενοι) σπεύδουν να καταλάβουν τη θέση που τους αναλογεί στη νέα πραγματικότητα, ενώ πολίτες/μπλόγκερς δειλά στην αρχή, σταθερά και αυθάδικα στην συνέχεια τους βγάζουν την γλώσσα και διεκδικούν μια θέση στα μέσα που μέχρι πρότινος λοιδορούσαν. Τρεχάτε δαχτυλάκια μου, οι αναγνώστες λιγοστοί και ποιος να τους πρωτοπιάσει. Στην ποδιά της μικρής αγοράς σφάζονται χιλιάδες παλικάρια, η οποία τους παρακολουθεί χαμογελώντας ξέροντας ότι εκείνη θα γελάσει τελευταία, πώς κάνετε έτσι όλοι θα πάρετε από την πίτα που έχω φουρνίσει. Ένα ψίχουλο. Τόσο βγαίνει το μερίδιο πώς να το κάνουμε.

Η διαδικτυακή Ελλάδα ως κομπλεξαρισμένη επαρχιωτοπούλα (αυτό το είμαστε τριάντα χρόνια πίσω δεν χωνεύεται εύκολα), φοράει τα καλά της και μπαίνει στον χορό, προσπαθώντας να παίξει το παιχνίδι πριν ακόμα μάθει τους κανόνες του. Πιάνει το τσιγκέλι, παίρνει το μαντήλι τις πρώτης, πηδάει πιο ψηλά, φοράει κατακόκκινο βρακί, τυρκουάζ ζαρτιέρα, λιμπιστερό στηθόδεσμο, δείχνεται και καμώνεται κι όλο και κοιτάει στα εξωτερικά να δει τι κάνουν εκεί για ν’ αντιγράψει. Και πώς αντιγράφει, αχ πώς! Χωρίς μέθοδο, χωρίς πρόγραμμα, άλλα ντ’ άλλα της Παρασκευής το γάλα που το χύσαμε Δευτέρα και πήραμε χαμπάρι ότι ξίνισε την Πέμπτη…

Αρχοντοχωριάτα ολκής, νεόκοπη αναγνώστρια που διεκδικεί βραβεία και ταχταρίσματα, γυρνάει την πλάτη στα παραδοσιακά  μέσα, έχει κλείσει την τηλεόραση χρόνια τώρα, μη βλέπεις που ξέρει όλα τα σίριαλ απέξω στο γιουτιούμπ τα βλέπει καλέ, γράφει κακές λέξεις φανερά, κανένας δεν μπορεί να την λογοκρίνει τι ευτυχία, αναμασά μαλάκες, σκατά και πουτάνες τρεις φορές την μέρα πριν το φαγητό για να ανοίξει η όρεξη, κατάδηλα ευτυχής που εκφέρει αιρετικό λόγο. Μιμείται τους βάρβαρους ξένους, κλέβει τα κόλπα τους, μαθαίνει γρήγορα (το Ελληνικό δαιμόνιο δεν κρύβεται αγάπη μου, όλους θα τους φάμε, θα δεις) και ακκίζεται. Το βράδυ γέρνει στο μαξιλάρι χαμογελώντας για όσα με παρρησία και θάρρος ξεστόμισε.

Η Ελλάδα ως γνωστόν δεν διαβάζει. Αλλά γράφει. Κι αν δεν γράφει, σχολιάζει. Και αν δεν σχολιάζει παρακολουθεί. Σελίδες, πύλες, προφίλ, κανάλια. Αν τα bits ήταν ευρά θα είχαμε βγει από την κρίση χρέους. Την γνωστή κρίση. Που μας έχει οδηγήσει στην ανέχεια και στην ύφεση. Και εναντίον της οποίας πρέπει να επαναστατήσουμε. Εικονικώς. Γράψε, μοίρασε, σχολίασε, καυγάδισε, βρίσε τον επώνυμο, τον πολιτικό, ξαναμοίρασε, ξανασχολίασε, βρίσε τον ανώνυμο εικονικό σου φίλο, ανέβασε φωτογραφία, γράψε κείμενο, μάζεψε αναγνώστες, επαναστάτησε. Ταχρίρ- Σύνταγμα με το τρόλλεϋ 10, στάση Καλλιφρονά δεν έχει, ας σταματήσουμε στις Τζιτζιφιές να φάμε και μαρίδα. Πιο έξυπνοι είναι οι Αιγύπτιοι; Και οι Ισπανοί; Μας είπαν ότι κοιμόμαστε. Ξυπνήσαμε. Το κάναμε εκδήλωση στο facebook. Και αγανακτήσαμε. Μετά μας πέρασε. Δεν πειράζει. Όλο και κάποιος θα βρεθεί να μας βρίσει ξανά. Θα ξαναξυπνήσουμε πού θα πάει.

Το διαδίκτυο στην Ελλάδα λειτουργεί ως άτυπος διαχειριστής οργής. Ως κυματοθραύστης της αδικίας και της ανομίας που επιτίθεται ανοιχτά, πρόστυχα και χυδαία. Λένε ότι αν οι εκλογές μπορούσαν να αλλάξουν κάτι θα ήταν παράνομες. Λέω ότι αν το διαδίκτυο μπορούσε να αλλάξει κάτι θα είχε καταργηθεί. Ελάχιστοι ξεφεύγουν από τις εύκολες φόρμες, οι περισσότεροι μένουν στο ότι έβρισαν τον πολιτικό ή τον δημοσιογράφο και κοιμούνται ήσυχοι. Ζούμε στην εποχή του γενναίου, νέου κόσμου του Χάξλεϊ (Aldous Huxley). Η οργή απλώνεται, σχηματοποιείται, λειαίνεται και ξεχνιέται. Μέχρι την επόμενη μέρα. Ανακυκλώνουμε την πίκρα μας κυνηγώντας τις ίδιες μας τις ουρές. Μέσα στην φάκα.

Η επανάσταση απαιτεί αυταπάρνηση. Πολύ φοβάμαι ότι το στοιχείο αυτό εκλείπει από το ανομοιογενές πλήθος που έχουμε καταντήσει. Ο χρόνος που αναλώνεται στην επικοινωνία των δράσεων και αντιδράσεων έναντι της ύφεσης και της κατάρρευσης της αγοράς και της κοινωνίας είναι διπλάσιος από αυτόν της ίδιας της δράσης. Η εικόνα επιτίθεται με βιαιότητα στην ουσία και νικάει κατά κράτος. Όταν ζεις σε απολυταρχικό καθεστώς τον ξέρεις τον εχθρό, απέναντί σου είναι και η γνώση αυτή σού δίνει δύναμη να αντιπαλέψεις. Όταν όμως βιώνεις επιφάσεις δημοκρατίας και ελεύθερου και ανοιχτού διαλόγου απολαμβάνεις την εικονική, ιδιάζουσα ελευθερία σου και μένεις με το ποντίκι στο χέρι. Ξεσπάς, θυμώνεις, ουρλιάζεις, λυπάσαι εικονικά και έτσι γίνεσαι πειθήνιο όργανο με τρανταχτό άλλοθι.

Στην Ελλάδα δεν υπάρχει λόγος να εφαρμόσουν ούτε sopa ούτε pipa. Βουτήξαμε στα βαθιά των ωκεανών της πληροφορίας χωρίς σωσίβιο ή έστω μίτο. Μετά από κάθε διαδικτυακή βραδιά με λίγο απ’ όλα (πέντε περιπαιχτικά σχόλια, τρία εξυπνακίστικα, δύο τουίτς αποφθεγμάτων, μια σοβαρή ανάρτηση για το γεγονός της ημέρας, δέκα βρισίδια ή μπράβο στους συντάκτες στα μεγάλα πόρταλς, τσατ με την γκόμενα που ψήνεται, τραγουδάκι για το αγόρι στο απέναντι προφίλ, μπόλικη αγανάκτηση και τριάντα αναστεναγμούς για την κατάντια της χώρας), καθετί μας έχει ξεθυμάνει και ξεπλυθεί. Η οργή, η αγανάκτηση, η πίκρα, ο θυμός ακόμα και η απόγνωση. Η υπερπληροφόρηση, τα απανωτά κλικ, οι οθόνες που εναλλάσσονται σκεπάζουν με καταχνιά τα συναισθήματά μας αφού εικονικώς το κάναμε το καθήκον μας. Φωνάξαμε, κλάψαμε, αντιδράσαμε, επαναστατήσαμε, εκτονωθήκαμε. Εικονικώς.

Ακολουθεί η ματιά του Stuart McMillen επί του βιβλίου του Neil Postman Amusing ourselves to death. Μια ενδιαφέρουσα άποψη.  Οι εικόνες στάλθηκαν από φίλο μέσω email και έτσι δεν γνωρίζω ποιος είναι ο μεταφραστής.

Το κείμενο στηρίζεται σε προσωπικά μου βιώματα.  Δεν έχω ελέγξει ημερομηνίες ή/και στατιστικές για τις απαρχές του Ελληνικού Internet.

Advertisements

7 thoughts on “τρία ντάμπλιγιου εκτόνωση τελεία τζι αρ

  1. Εγώ πάλι βλέπω καθαρά ότι η Amelie αναφέρεται αποκλειστικά και μόνο σε μας τους ίδιους και όχι σε ένα άψυχο μηχάνημα ή στο άψυχο διαδίκτυο.
    Βλέπω πως αναφέρεται στις δικές μας ευθύνες χειρισμού όλου αυτού του πράγματος, στο πως το χρησιμοποιούμε ως άλλοθι για να κρυφτούμε πίσω από τις αδυναμίες και τους φόβους μας. Στο πως το χρησιμοποιούμε ως ένα μέσο για να ενισχύσουμε το εγώ μας κρυμμένοι πίσω από ανωνυμίες και έλλειψη προσωπικής επαφής.
    Στην προσπάθειά μας να αποδείξουμε στον εαυτό μας ότι συμμετέχουμε, ενδιαφερόμαστε, διαμαρτυρόμαστε, ξεσηκωνόμαστε, αγανακτούμε, θυμώνουμε κλπ, το χρησιμοποιούμε ως ένα μέσο επίδειξης συναισθημάτων, μέσω βαρύγδουπων δηλώσεων, θυμωμένων ξεσπασμάτων, μπινελικίων, και γενικά ως μοχλό αποσυμπίεσης. Μετά ευχαριστημένοι από τον εαυτό μας, πάμε στα κρεββατάκια μας για νανάκια, ή στις δουλειές μας σαν μικρά φοβισμένα μυρμηγκάκια.
    Εξακολουθούμε δηλαδή να είμαστε οι ίδιοι όπως και πριν το χρησιμοποιήσουμε. Τίποτα δεν άλλαζει σε μας, δεν υπάρχει γόνιμο έδαφος ανταλλαγής εμπειριών και συναισθημάτων με άλλους ανθρώπους, δεν υπάρχει η προσωπική επαφή που θα μας βοηθήσει να σκεφτούμε, να πάρουμε, να δώσουμε και να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε. Στο διαδίκτυο λέμε απλώς τη γνώμη μας, ή ανταλλάσσουμε γνώμες με άλλους. Δυστυχώς, τα πάθη μας, τα λάθη μας και γενικώς οι διάφορες άγνοιές μας μάς έχουν οδηγήσει στο να χειριζόμαστε λάθος την τεχνολογία, όπως και πολλά άλλα εργαλεία της καθημερινότητάς μας.
    Για μένα το διαδίκτυο και η τεχνολογία είναι απλά και μόνο ένα μέσο διάδωσης της πληροφορίας, ένα μέσο διευκόλυνσης της μετάδοσης γνώσεων και γιατί όχι, ένα μέσο επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων ειδικά όταν αυτοί βρίσκονται μακριά ο ένας από τον άλλον. Τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει την προσωπική επαφή…

    • 8a sumfoniso, opos vlepo oti sumfoneis k esu mazi m: odos, to internet k h texnologia ofeiloun na einai to MESO! emeis eimaste oi xeiristes k oi xrhstes..
      mporoume, diaxeirizomenoi »or8a»tis nees texnologies k to internet, na kanoume polla pragmata..eilikrina pisteuo pos oi pi8anotites to internet na apovei toso katastrofiko oso fainetai mesa ap to ar8ro einai idies me tis pi8anotites na apovei k toso dimiourgiko, epanastatiko pou isos ferei ekselikseis pou oute kan tis fadazomaste!
      gi auto tonizo pos: einai polu noris gia na vgazoume sumperasmata g to pos to internet exei epireasei i epireazei ti zoh mas..k opos diakrino toso sto ar8ro oso k sthn apadisi sou, oi »provlepseis» einai mallon disiones..diakrino httopa8eia? mempsimoiria? me fraseis: Μετά ευχαριστημένοι από τον εαυτό μας, πάμε στα κρεββατάκια μας για νανάκια, ή στις δουλειές μας σαν μικρά φοβισμένα μυρμηγκάκια.
      Εξακολουθούμε δηλαδή να είμαστε οι ίδιοι όπως και πριν το χρησιμοποιήσουμε. Τίποτα δεν άλλαζει σε μας,….??????
      odos auto pisteueis? exeis dextei diladi mia katastash k apodextei to gegonos oti EMEIS oi idioi, k esu k ego, kruvomaste piso ap tin anonimia tou internet, to xrisimopoioume aprosopa os meso aposimpiesis, dn allazei tipota, k olo auto dn exei ap to na mas odhghsei sthn katastrofh!
      epetrepse m loipon, na ONEIREUOMAI k na meno aisiodoksi…gnorizontas pos otan oi goneis m pane stis douleies tou dn ais8anontai euxaristimenoi, oute san murmigakia..!fovismenoi nai! giati dn kseroun ti 8a ksimerosei aurio..oxi gia tous idious alla gia mas! oso g mena, pou odos xrhsimopoio to facebook k to internet k tis sxetikes selides, pali dn pefto g upno euxaristimeni ap ton eauto m! adi8eta lupamai k stenoxoriemai pou den ksero to logo pou spoudazo..pou dn ksero gia poio logo diavazo gia thn eksetastiki?? giati? gia na paro kapoia stigmh ptuxio?na to kano ti? na doulepso?na prosfero leitourgima sthn koinonia?na zhso pos? pistepse me..den eimai i moni pou den koimatai euxaristimeni ta vradia..
      alloste 8a i8ela na ksanapo pos akoma k auth th stigmh adalasoume apopseis edo pera,,kato apo ena ar8ro..dn ksero poios einai piso ap tin o8oni tou upologisth, omos adalasoume apopseis!k auto mallon einai kalo…
      8elo na po diladi pos oi ekselikseis oson afora to internet klp klp..einai toso sunxrones pou dn mporoume na vgaloume sumperasma! PI8ANON na leitourgei mono os meso aposumpiesis k ektonosis, PI8ANON omos na leitourghsei adi8eta.. KRATAO THN AISIODOKSIA M gia na mporo na sunexiso na elpizo pos ta gegonota ta orizoume emeis k pos einai sto xeri mas;)
      me aformi loipon ola auta 8a anafero k to eksis:http://www.youtube.com/watch?v=63JyXmu0fqM&feature=youtu.be
      fadazomai 8a exeis enimero8ei peri tinos prokeitai… an loipon oloi autoi, oi pio eksupnoi apo emas pou upegrapsan th sumfonia pisteuan pos to internet 8a einai ena katastrofiko meso aposumpiesis k ektonosis 8a mas afhnan eleu8erous k anenoxlitous,xamenous sthn uperpliroforisi k th gnosi..xoris na to upegrafan telika, gt mallon dn tou sumferei! MIN KSUPNISOUME KIOLAS (Οι διαπραγματεύσεις για την ACTA γίνονται από το 2008 εν κρυπτώ. Στη συμφωνία που υπεγράφη την περασμένη Πέμπτη στην Ιαπωνία την Πέμπτη στην Ιαπωνία συμμετέχουν 30 χώρες. Εκτός των 22 της ΕΕ, είχαν υπογράψει νωρίτερα η Αυστραλία, ο Καναδάς, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα, η Νέα Ζηλανδία, η Σιγκαπούρη και οι ΗΠΑ.
      Το τελευταίο βήμα πριν από την τελική επικύρωση της συμφωνίας είναι η έγκριση της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, μετά την άνοιξη)
      NOMIZO POS I ENERGEIA AUTH K MONO 8A EPREPE NA MAS VALEI SE SKEPSEIS! einai to internet odos toso katastrofiko i mipos oxi????
      k telos pote dn anefera pos to internet mporei na adikatastisei tin prosopiki epafh! sumfono se auto, g auto loipon ola 8eloun metro k kalh diaxeirisi!

  2. Παράθεμα: τρία ντάμπλιγιου εκτόνωση τελεία τζι αρ « RadioLibero

  3. Και ενώ έχεις το ταλέντο του παρατηρητή, ποτέ δεν ομολόγησες ότι πάντα είσαι κι εσύ μέρος του θέματός σου…

    (λέγοντας να το ομολογήσεις εννοώ μόνον τον εαυτό σου..)

    • Εννοείται ότι το ομολογώ (στον εαυτό μου πρώτα). Άλλως δεν θα το παρατηρούσα. Δεν είμαι τιμητής, τρομαγμένη και λυπημένη είμαι.

      • »Η Ελλάδα ως γνωστόν δεν διαβάζει. Αλλά γράφει. Κι αν δεν γράφει, σχολιάζει. Και αν δεν σχολιάζει παρακολουθεί. Σελίδες, πύλες, προφίλ, κανάλια..»
        kapos etsi loipon epesa k ego sto diko sou ar8ro…..parakolouthontas selides, profil k tsoup! na mai…
        einai toulaxiston akuro na anevazeis to sugekrimeno ar8ro se mia selida tou internet…gt 8a sumfoniso me to parapano sxolio: ginesai meros tou provlimatos p esu edopizeis! (an oxi provlimatos, »katastashs»)

        pera omos apo auto, 8a i8ela na anafero kati: to internet, i thleorash h ka8e »tetoiou» eidous meso dn einai prosopa, dn exoun nou k skepsi, dn einai autodimiourghta onta pou ksupnisan isos mia mera etoima na mas katasparaksoun k na katastrosoun thn apoluth sunomosia katastrofhs mas…
        pote dn katalava gt kaneis dn 8umatai poios dimiourghse auta ta mesa? poios edose th »dunami» s auta ta mesa? poios edose th morfh pou exoun simera? EMEIS! ego k esu k o geitonas sou..o ka8e AN8ROPOS! Loipon, dn ftaei to internet an esu fovasai pos isos mia mera 8a mas katapniksei auth h uperpliroforisi, to xaos ths gnosis, kai ola auta sta opoia anaferesai..
        Mipos loipon, na psaxname va8utera thn aitia tou fovou pou parousiazeis? mipos i aitia 8a mporouse na afora thn PAIDIA mas, thn krish mas, thn adilipsi mas, thn ikanotita na diaxeirizomaste tis gnoseis, tis plirofories? mipos ektos apo sostoi xeiristes tou internet 8a mporousame na eimaste k sostoi xristes? mipos einai sto xeri mas? mipos to internet einai mono to MESO pou 8a mporouse isos sta matia enos aisiodoksou, isos oneiropolou,, na ferei thn epanastash???? !!
        k epeita einai polu noris akoma g na krineis to pos to internet exei epireasei i pi8anologeis 8a epireasei ti zoh mas..polu noris! akoma dn exoume dei tpt! oi ekselikseis 8a to deiksoun..k tis ekselikseis tis orizoume EMEIS!
        as min apopoioumaste thn dikh mas eu8uni..dn mas kanei perissotero »sofous» to na vriskoume thn eu8unh se genikotites..

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: